Vijf tips tijdens het sneeuwruimen

dinsdag 22 januari 2019

Het heeft weer gesneeuwd! De hoogste tijd om de sneeuwschep te voorschijn te halen. Omdat het een niet alledaagse bezigheid is, wil dit nog wel eens het nodige letsel veroorzaken.

Onze tips helpen u blessures, zoals rugklachten, voorkomen tijdens het sneeuwvrij maken van uw oprit en stoep.

  1. Til vanuit uw knieën, niet vanuit uw rug. Het gecombineerd buigen en draaien van de wervelkolom is een vaak voorkomende oorzaak van irritatie en beschadiging van tussenwervelschijven en gewrichtsbanden. Houd uw rug zo recht mogelijk en gebruik uw armen en lichaam om de sneeuw in een vloeiende beweging te verplaatsen;
  2. Als het mogelijk is, de sneeuw liever schuiven dan optillen en weggooien;
  3. Deponeer de sneeuw liever dichtbij dan er hele stukken mee te lopen;
  4. Blijf niet op een plaats stilstaan. Laat uw benen en onderlichaam meerwerken, dat ontlast uw bovenlichaam en armen;
  5. Til geen grote hoeveelheden sneeuw in een keer op. Om klachten te voorkomen is het beter om in uw eigen tempo kleine hoeveelheden te tillen;

Periodieke controle van uw wervelkolom door een chiropractor helpt, net als een controlebezoek aan de tandarts, serieuze (rug)klachten te voorkomen. Het is altijd verstandig om uw rug te laten controleren voordat u aan zware fysieke activiteiten, zoals sneeuwruimen, gaat beginnen.

Vergeet niet om goed voor uw wervelkolom te zorgen. Het is immers de centrale ondersteunende structuur van uw lichaam die in goede conditie veel kracht en flexibiliteit kan geven. Bovendien loopt uw neurologische levenslijn vanaf de hersenen door de wervelkolom naar alle andere delen van uw lichaam. De functionele gezondheid van uw lichaam is afhankelijk van een ongehinderde informatiestroom van het zenuwstelsel. Daarom, wanneer uw rug lijdt, lijdt uw algehele gezondheid ook!

Veel sneeuwpret!