Tablet-nek, iPad-schouder, smartphone-pols

vrijdag 21 juni 2013

Na de bekende RSI-klachten liggen er nu nieuwe klachten op de loer. Het klinkt grappig, maar dat is het zeker niet. De eerste universitaire studies laten zien dat de kans op deze nieuwe klachten nog groter is dan klachten die we al kenden van het werken achter een vaste computer of laptop. Vooral wie professioneel bezig is een tablet loopt een fors risico op klachten. Daarom aandacht voor de 'gevaren' van moderne technologie…

Het ontstaan van klachten als de tablet-nek, iPad-schouder en smartphone-pols is grotendeels te wijten aan de tijd die we spenderen op onze tablet en/of smartphone. De apparaten kunnen steeds meer en daardoor gebruiken we ze ook steeds langer. Daarbij kunnen we ze overal mee naar toe nemen, wifi wordt steeds meer beschikbaar en zo kunnen we vrijwel 24 uur per dag online zijn. Vooral diegene die professioneel met een tablet werken of in hun vrije tijd veel op een tablet of smartphone kijken, lopen een groot risico.

Van het werken op een vaste computer weten we dat een goede werkhouding van groot belang is. Een goede werkplek heeft een bureau op juiste hoogte met een passende bureaustoel en eventueel een voetenbankje. En om te zorgen dat de nekspieren niet verkeerd belast worden, staat het beeldscherm op de juiste hoogte.

Maar de tablet, die steeds intensiever gebruikt wordt, ligt veelal gewoon op onze schoot of op het bureau. Hierdoor moet de nek constant naar voren gebogen zijn. Onze nekspieren, -gewrichten en gewrichtskapsels staan lang onder spanning, zonder dat ze bewogen worden. Hier zijn ze niet voor gemaakt en gaan klachten geven. Vaak worden natuurlijke signalen van het lichaam niet herkend of genegeerd. In beginsel bestaan de klachten uit moeheid of een zwaar gevoel. Als we niet van houding veranderen of actief bewegen, dan is een korte pijnaanval het tweede stadium. Wordt ook hieraan voorbij gegaan, dan is chronische pijn een feit.

Het is belangrijk om grenzen stellen aan het tablet- en telefoongebruik! Ook de volgende tips verminderen sterk de kans op klachten. Het eindeloos in de weer zijn met een smartphone komt ons ook niet ten goeden. Doordat ze steeds meer mogelijkheden krijgen, gebruiken we ze ook steeds langer. Bijvoorbeeld televisie kijken op je mobiel, eBooks lezen en alle bekende spelletjes zoals Candy Crush of Hay Day, waar veel mensen ongemerkt heel veel tijd in steken. Niet doen! Hoe kleiner het scherm, hoe meer gepriegel. Hierbij komt dat een telefoon constant vastgehouden wordt. Dit levert enorme spanning op voor de spieren van de pols. Mocht u al bekend zijn met nekklachten dan zal dit zeker geen positieve bijdrage gaan leveren, mocht u ze niet hebben dan liggen ze op de loer…..

Tips om klachten te voorkomen

  • Wissel passief computer-, tablet- of telefoongebruik af met activiteit. Een glas water halen, simpele oefeningen, of een blokje om helpen om even uit de starre houding te komen.
  • Zet een tablet altijd op tafel in een speciale houder waarbij scherm schuin omhoog staat.
  • Moet u lang werken op een tablet? Maak gebruik van een toetsenbord en muis.
  • Gebruik een scherm met goede contrastfunctie en let op optimale leesbaarheid.
  • Gebruik voor het lezen en typen van teksten en het sturen van lange e-mails liever een vaste computer of laptop.
  • Let op signalen van uw lichaam!

Heeft u last van nek- of schouderklachten? Onze chiropractoren zijn gespecialiseerd in het verhelpen van deze klachten en we geven graag preventief advies. Bel voor een oriënterend gesprek en een behandeling!