Skiën en snowboarden

woensdag 13 december 2017

Winter: tijd voor een favoriete bezigheid voor velen: skiën of snowboarden!

Skiën is in tegenstelling tot wat velen denken juist niet belastend voor de onderrug. Behoed uzelf wel voor valpartijen. Net als voor alle sporten is het van groot belang om u goed voor te bereiden op de verschillende vormen van wintersport. Specifiek voor skiën en snowboarden kunt bijvoorbeeld skifit lessen in een fitnesscentrum volgen of vast gaan oefenen op een kunstskibaan. Uw lichaam kan dan al wenne aan de veelvoorkomende bewegingen die u bij het skiën maakt.

Vooral training van dij-, been-, en bilspieren draagt bij aan een stabiele basis. Het helpt u om stevig op beide benen te blijven, waardoor uw wervelkolom goed wordt ondersteund. Zorgt u er ook voor dat u op skivakantie voorzien bent van goede kleding. Denk aan goed ondergoed, dat uw transpiratie opvangt. Indien u, bij een lage temperatuur, lang in een skilift moeten zitten, kan dit een shock voor uw spieren betekenen en soms voor complicaties zorgen. Verder is het van groot belang dat u, voor én na het skiën goede stretchoefeningen doet. Om u daarbij op de goede weg te helpen hebben wij een speciale sportfolder "skiën en snowboarden".

Veel mensen met rugklachten zijn bang om op skivakantie te gaan. Wat de sport skiën betreft is dit onterecht. Skiën is juist goed voor de rug en zal weinig problemen opleveren. Wel zijn er andere factoren die u moet overwegen voor u besluit om op skivakantie te gaan. Ten eerste kan de reis per auto klachten versterken of veroorzaken. Regelmatig uitstappen en bewegen is aan te raden. Wanneer u per trein kunt u zoveel opstaan en bewegen als u zelf wilt. Eenmaal op de bestemming aangekomen kan slecht meubilair zoals stoelen of bedden roet in het eten gooien. Dan de piste op; wees niet overmoedig want juist een akelige val kan eventuele rugklachten verergeren.

Mocht u de latten gaan onderbinden dan wensen wij u veel winterplezier!