Wie de schoen past...

woensdag 09 juli 2014

Als de zomer voor de deur staat denken we al snel aan lekker naar het strand gaan. In dit plaatje passen natuurlijk geen dichte schoenen. Die voelen al gauw te warm aan. En een sandaaltje of slipper staat nu eenmaal ook mooier onder een korte broek of rok. Maar hoe goed is dit schoeisel eigenlijk?

Volgens een Engelse voetspecialist neemt het aantal klachten als gevolg van het dragen van platte schoenen, slippers en sandalen steeds meer toe. Met name in de zomerperiode, als veel mensen dit soort schoeisel dragen, vaak tegen alle gewoontes in, krijgen meer en meer mensen problemen. In feite is het negatieve effect van het langdurig dragen van plat schoeisel het zelfde als het dragen van hoge hakken.

Slippers

Bij het dragen van slippers moeten tenen klauwen om de slipper aan te houden. Hierdoor gaat de slipperdrager met kleinere passen lopen waardoor spieren in het hele lichaam sneller vermoeid raken. De slipper geeft ook geen steun aan de enkel waardoor deze in een afwijkende stand gaat staan. Het onnatuurlijk lopen met slippers kan leiden tot overbelasting en ontstekingen in het scheenbeen, de achillespees en de voetzool. Dit kan bestaande klachten verergeren of knie-, heup- en lage rugklachten veroorzaken.

Algemeen advies over het gebruik van slippers:

  • draag ze maximaal twee uur per dag;
  • nooit bij lange wandelingen;
  • niet bij al bestaande pijnklachten aan rug, knie, enkel, voet of teen;
  • draag geen slippers als u platvoeten hebt, X-benen of slappe enkelbanden, omdat dan de kans op
  • overbelastingsletsels toeneemt.

Een typisch voorbeeld van verkeerd staan op slippers

Sandalen

Lopen op sandalen hoeft geen probleem te zijn. Maar let wel op de pasvorm en kies voor een sandaal met een
dichte hiel. Zo blijft de enkel ondersteund en dat bevordert een goede loopgang.

Regelmatig afwisselen

Het is altijd verstandig om af te wisselen met schoenen, of u nu goede of slechte voeten hebt. Dit geldt zeker in de zomer. Door af te wisselen met een schoen die wat meer stevigheid biedt en beter ondersteunt op de momenten dat er meer gelopen moet worden, voorkomt u al een heleboel problemen. Let daarbij ook op de hoogte van de hak. Als je beide soorten schoenen in de kast hebt staan, is het verstandig om iedere twee dagen van hoogte te wisselen. Maar een bescheiden hak van ongeveer 25 mm is het meest ideaal. Daarmee worden de voeten het meest optimaal ondersteund en heb je minimale kans op eventuele klachten.

Hoge hakken

Platte schoenen zijn niet gezond, maar datzelfde geldt ook voor schoenen met hoge hakken. Dit kan namelijk leiden tot doorgezakte voeten, teenkrampen, rugpijn en/of een ontstoken achillespees. Maar hoge hakken, mits met mate gedragen, hebben ook zeker een voordeel: het zorgt namelijk voor sterke bekkenbodemspieren. Hier heb je op latere leeftijd voordeel van, doordat de kans op inspanningsincontinentie veel kleiner is.